Zorgen voor een prettige werkomgeving begint bij een goed lichtplan wat rekening houdt met de wettelijke voorschriften voor verlichting welke vooral te vinden zijn in de norm: NEN-EN 12464. Deze norm heeft tot doel om een veilige en efficiënte werkomgeving te realiseren en het welzijn van de werknemers te bevorderen. Zo geldt in kantooromgevingen de eis dat er 500 lux op de werkplek aanwezig moet zijn wat zorgt voor een aangename werkomgeving en goede concentratie. Er mag ook niet teveel weerkaatsing van licht optreden en werknemers moeten niet in hun eigen schaduw werken. Schaduwen kunnen immers afleiden en gaan irriteren waardoor het werktempo daalt.
Bij het maken van een lichtplan neemt Lumeneus deze uitgangspunten mee in haar berekeningen.
Ook voor productiehallen, onderwijsinstellingen, magazijnen, autobedrijven, werkplaatsen en winkels is het belangrijk om een goed lichtplan te maken wat afgestemd is op het gebruik van de ruimtes.
Bij het maken van een lichtplan gebruikt Lumeneus specifieke databestanden van de leveranciers voor elk type verlichtingsarmatuur. Naast deze databestanden zijn er nog andere zaken nodig zoals de gebruiksfunctie van de ruimte, plattegronden, hoogtematen en montagehoogte van de verlichting.
Ook de feitelijke inrichting van een ruimte (buro’s, tafels, stellages etc.) en de onderhoudstoestand van de reeds aanwezige bekabeling is relevant.
Bij vervanging van bestaande verlichting is het in sommige gevallen mogelijk om één op één vervanging te doen met bijvoorbeeld LED-buizen maar vaak voldoet dit niet meer aan de huidige norm. Dan is het beter om andere armaturen te kiezen. Om de klant hierover goed te informeren beschikt Lumeneus over geijkte meetapparatuur om de lichtopbrengst, kleur en kwaliteit van de bestaande verlichting te meten.
Lumeneus adviseert u hierover waarbij we het belang van de klant voorop stellen.